Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.03.2009 08:30 - 1000 добри дела
Автор: victoriavselena Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 7022 Коментари: 31 Гласове:
0

Последна промяна: 11.03.2009 16:12


Присъствах на една разяснителна лекция, в която разказваха за една американка, Илана Морис,която е разбработила нова програма PATH ((Personal Accountability To Happiness) и я въвежда лично в няколко училища. Програмата се нарича "1000 добри дела". Как действа, каква е нейната същност? Да поемем задължението да направим 1000 добри дела годишно, или по точно по 3 дела всеки ден. Просто, нали?

Голямата разлика е в това, че не само децата, а и учителите и родителите поемат същото задължение – да правят ежедневни 3 добри дела. Това започва да влияе на цялата комуникация – родители-деца-учители. В същност, разискването на темата "Какво е това добро дело? Какво се счита за добро дело и какво – не?" в семействата и училищата е вече нов подход.

Всеки участник в програмата получава дневник  за да записва делата си, има отделени часове в учебната програма, има награди – лични и групови за стимулиране, има разговори в семейството (поне един път седмично) за да се разисква,отчита какво добро сме направили. Самият факт, че едно семейство започна да говори, да действа в тази насока е достатъчно революционна промяна. Когато това става и в училище и децата стават свидетели, че и възрастните действат в тази насока, а не само ги поучават, започват да вярват повече.

Самата създателка на тази пограма е родена, живяла и работила като социална работичка и като учителка в бедните и пълни с престръпност райони в САЩ и както каква – програмата "идва от вътре". В училищата, в които е въведена програмата има повишаване на дисциплината, оценките, подобряване на отношенията между децата и между деца и учители, рязко намаляване на престъпността и насилието.

Какво е добро дело, според създателката на програмата? Това е дело, което отговаря на три изисквания:

  1. Ти самият носиш отговорност за него и си негов личен изпълнител.
  2. Насочено е към доброто на другите
  3. Отговаря на някоя от традиционните и морални норми, ценности, закони, в които ти и семейството ти вярвате.

Последното разрешава на програмата да бъде универсална и да отговаря на изискванията на всеки един, защото не е свързана с религия, националност, географска област. Всяко дело трябва да бъде свързано съответно с вярата, традициите, морала на съответното семейство, към което принадлежи. И точно тук е магията – деца и родители започват да обсъждат, да търсят, да тълкуват делата си. На равно. И двете страни са еднакво задължени. Деца и учители започват на равна основа да обсъждат делата си.

Точно така, казва авторката можем да създадем децата на 21 век – с простота, с доброта, с насочване към добро, към действие в името на другите, към съпричастие, взаимност, към заедно (колектив, група) и в семейството и в училище.Тук може да намерите информация за програмата, която все още няма свой сайт www.onethousandactsofpeace.com

Аз лично се възхитих от простотата на нещата и за сетен път се убедих, че гениалните неща са много, много прости, толкова прости, че дори ни е трудно да ги забележим. А те са около нас, ежедневно и навсякъде.

Аз поех задължението пред себе си, всеки ден да правя по три добри дела. Това, че днес ви разказах за този проект е едно от тях. Това мое дело отговаря и на трите изисквания. Каня ви, последвайте ме. Само така, заедно, ще напарвим света около нас по-красив и добър.




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. victoriavselena - Колко хубаво ще бъде,
10.03.2009 14:45
ако за да запазим баланса, към трите добри дела за другите, добавим и три добри дела и за себе си. Така няма да се чувстваме забравени или жертви. Всъщност в един ден има 24 часа, предостатъчно за три добри дела за другите и три добри дела за себе си.
Това се нарича вече предизвикателство за мен.
цитирай
2. glarus - Преди дате прочета
10.03.2009 16:34
с поста си , се опитах да направя нещо подобно, важното е един да започне и да го разберат и други, а това, че простите неща са най - гениални - спор няма. Убедена съм в него, но позитивизмът у хората е най - важен. Всичко зависи от вътрешната нагласа и настройка на човека. Трябва да се започне от вътре в нас.
Светът е прекрасна книга, но безполезна за този, който не умее да чете.
Напълно те подкрепям. Нужно е толкова малко за да бъде всичко около нас по- добро, по- лесно, по- красиво, по обичано...
Поздрави!
цитирай
3. cindy - По тази логика
10.03.2009 17:08
и аз направих днес поне едно добро дело :)
цитирай
4. priqtel12 - Много интересен постинг!
10.03.2009 21:01
Прочетох го с удоволствие и се възхитих на идеята - много истинска и поучителна.
цитирай
5. anastasiia - Много хубаво...:)
11.03.2009 00:10
Докато те четях, се сетих за един филм "Предай нататък"... :)
Прекрасно е, присъединявам се и продължавам веригата - поне три добри дела на ден...:)
цитирай
6. bulgarianmastermind - Благодаря!
11.03.2009 00:17
Искам само да кажа Благодаря за вдъхновението! Да, ще се присъединя към това предизвикателство и ще продължавам да съм положително настроен и да правя добри неща - по три на ден, а може и по повече ;)
Поздрави!
цитирай
7. victoriavselena - благодаря на всички
11.03.2009 08:31
започвам новия ден с решението да водя дневник на Добрите си дела. 6 на ден - три насочени към хората и три насочени към мен - здравето ми, духовното ми развитие, бизнеса ми, отношенията ми с хората.
Каня ви да се присъедините. ТРИ ДОБРИ ДЕЛА НА ДЕН!
цитирай
8. анонимен - Напомни ми
11.03.2009 08:43
романа "Сърце" от Едмондо де Амичис, който бе много популярен преди 40 години. Изучавахме го дори в училище. Подобни идеи са изложени там.
Книгата има много издания. Потърсете я непременно, нека я прочетат децата ви.
цитирай
9. victoriavselena - аз си спомням този роман
11.03.2009 16:35
но доброделието не е нещо ново, то е залегнало в основата на много традиции и религии, но в последно време като че ли толкова сме се разбързали, че заедно със същите традиции и религии малко сме го забравили и изоставили. за това ми се иска да си го припомним.
ДОБРОДЕЛЕНИЕ.
цитирай
10. dialog - Ежедневно, тройно доброделие
11.03.2009 22:44
хубаво звучи, приемам го. И ще го разпространявам.
цитирай
11. victoriavselena - Доброто е като лавината
11.03.2009 23:03
ето че започнаха да пристигат първите съобщения, как хората са се задействали и как това е потекло и понататък. Благодаря ви за съдействието.
цитирай
12. pegas08 - Браво, българи.Дерзайте!
13.03.2009 00:45
То от САЩможе и нещо свястно да дойде. Зависи кой с какви очи гледа, би казал СТефан Гайд, Един ще гледа задника на Мадона, друг, някое добро дело ще свърши. Сполай ви, за инфото! С вас съм и действам!
цитирай
13. malkiatprintz - Подкрепям те напълно, Витория, но е ...
13.03.2009 02:23
Подкрепям те напълно, Витория, но е хубаво освен това да се въздържим поне три пъти на ден от негативни реакции, когато сме предизвикани от нещо или някого ъв всекидневието си.
цитирай
14. victoriavselena - Знаеш ли, Принце,
13.03.2009 07:25
че ако си поставим за задача да се въздържаме от негативни реакции, то тогава фокуса на нашето внимание ще бъде насочено към негативното и ще бъдем заети да го търсим в живота. Според мен е излишно да си губим време с негативното. То си съществува, там е,и без това заема достатъчно много място в нашето съзнание. По- добре е да насочим фокуса си към положителното и за вложим там нашите енергии. Благодаря за подкрепата.
цитирай
15. victoriavselena - до glarus
13.03.2009 07:33
Благодаря за подкрепата и благодаря че си тук, че си разбрал/а от къде започва изворчето, че си го отворил/а за хората. Давай с пълен напред.
цитирай
16. victoriavselena - до cindy
13.03.2009 07:34
това е само началото, повечето от нас го правят автоматично и без да забелязват, но когато го правим и осъзнато, това ни дава и по-добро самочувствие и съзнанието че ставаме все по-добри хора.
цитирай
17. victoriavselena - до priqtel12
13.03.2009 07:37
благодаря, Приятел, ще се радвам да разпространим идеята и току виж е стигнало до господата отговорни за образованието в България и го въведат като учебен предмет.
цитирай
18. victoriavselena - До anastasiia
13.03.2009 07:38
Радвам се че си тук, защото ти имаш възможности за голямо влияние и можеш да го разпространиш нататък. Благодаря ти за съдествието.
цитирай
19. victoriavselena - До bulgarianmastermind
13.03.2009 07:40
ти и без това правиш това, но сега ще бъде по-оформено в съзнанието ти. Твоят блог е едно голямо добро дело и това, че го поддържаш ежедневно на мен лично ми помага много. Благодаря ти.
цитирай
20. victoriavselena - До Диалог
13.03.2009 07:42
добре си го нарекъл Ежедневно, тройно доброделие.
По три Добри дела всеки ден. Успехи в начинанието.
цитирай
21. victoriavselena - До Пегас
13.03.2009 07:45
и в Америка като навсякъде - шарен свят, всеки може да намери това, което го интересува и най-вече модели за подражание. Мадона ми е връстница и аз лично много и завиждам за добрата физическа форма, но изглежза още не съм готова да полагам толкова усилия за да я постигна. Благодаря ти че си тук.
цитирай
22. karanikolov - Идеята ми допада
13.03.2009 18:13
Особено в частта й - да записваме вечер делата,които сме извършили през деня- в графа "Лоши" или "Добри".
Може би "Добър" не значи и "Успял",но поне значи,че не си лош.
:)
цитирай
23. victoriavselena - До karanikolov
13.03.2009 23:35
Може би имаш предвид Дневника на Добрите дела, но там не става дума за записване на "Лоши" дела. Това значи да започнеш са се съдиш. Има ясно определение какво е Добро дело. Що се отнася до дела, които в момента ти се струват "лоши", т.е. че си сгрешил, може би след време, дори на сутринта вече да се окажат мъдри и верни.
Не знам как влезе тук думата "Успял". Тук н естава въпрос за нещо правилно или не, а да правиш нещо добро за другите и според мен без това да е в твой ущърб.
цитирай
24. karanikolov - Идеализирането май не е необходимо
14.03.2009 08:09
Особено - ако по отношение на нас,самите.
Преди години един гангстер направи добро дело - карайки кабриолета си разпръсна 1-2 пачки по улицата.
Минаващите събираха парите...

Въобще - едни от най-големите благотворители са хората от подземния,или поне от "сивия" свят.

Не е проблем - да вземеш чрез "нечестно" дело нещо Едро и от 1/10 от него да направиш 20-30 добри дела.Незначителни разбира се, но размера в случая не е от значение.
цитирай
25. victoriavselena - ти пак си с поглед към другите
14.03.2009 08:42
а това, което аз имам предвид е да погледнеш себе си и своите дела и поне три от тях ежедневно да отговарят на горните признаци
1. ти да си отговорен за тях (за чуждите дела те ще си носят своята отговорност)
2. да отговарят на изискванията на твоите морални ценности и традиции
3. да са направени в името на другите.
Това е просто и препросто.
В твоята ценностна система има ли "прави нечестни дела"?
цитирай
26. karanikolov - Да,може би си права
14.03.2009 09:05
С поглед към другите съм - вероятно щото от тях зависи и моето бъдеще, в смисъл,че в някаква степен всички ние сме "на пазара":
Ако никой не купи плодовете на твоя труд - ще умреш от глад.
Ако никой не те хареса - ще останеш самотен.
и т.н....

А на въпроса ти:
Ако приемем,че ти имаш джип за 100 000 лв. и аз ти го открадна, и продам, и получа чиста печалба от 50 000 лв. и от нея купя за 5лв. пет банички на пет клошари - то това би било "нечестно" дело спрямо теб, и "добро дело" спрямо бездомниците, Но и с оглед изискванията на Илана Морис.

Значи - аз днес ще съм направил 5 добри дела?
И лошото не се брои?

цитирай
27. victoriavselena - докато ти се занимаваш
14.03.2009 09:36
с теоретични задачи и с условности "Ако", за същото това време можеше на практика да напарвиш нещо добро за другите ТИ САМИЯТ, КАТО ЛИЧНОСТ , а някакви несъщестуващи обекти. Изглежда е голямо предизвикателство за теб да погледнеш вътре в себе си и потърсиш ТВОИТЕ ЛИЧНИ МОРАЛНИ ЦЕНОСТИ и да започнеш да действаш по тях.
Като начало аз намерих няколко в теб - любов към хората, любов към правдата, чиста заинтересованост, честност, искреност, откровенност, силно желание да дадеш своя принос за един по-добър и чист свят (като чистиш мръсното) и т.н. Права ли съм?
Оставям теорията и отивам да сготвя супата - едно прекрасно добро и вкусно дело. Ако искаш да продължим дискусията ,ще бъда отново тук след обяд. Ползотворен ден.
цитирай
28. анонимен - Ще ме прощавате за малко по-скеп...
20.03.2009 12:10
Ще ме прощавате за малко по-скептичното ми мнение по въпроса, но намирам за доста пошло да си бройкаме добрите дела в ежедневието. Не мога да намеря точната дума, но някак много извратено ми се струва всичко това. По американски простовато и изпразнено от съдържание, може би действащо някъде в техния материален свят, където всичко се свежда до лъскавата обвивка, и сигурно затова направено по толкова елементарен материален начин.

И тези три безкрайно разтегливи критерия въобще не са достатъчни, за да квалифицират едно дело като добро. Може да е добро за извършителя, но да е лошо за получателя. Как му се викаше - мечешка услуга? А и кой писател беше възкликнал "Боже, опази ме от добрите, от лошите сам се пазя"... Благодаря, нямам нужда от добри дела, направени за статистиката в нечия тетрадка.

Аз пък имам едно друго правило: Живей в хармония с природата/околния свят и себе си. Тогава добрите дела си се трупат неусетно и никак нямаш потребността да ги отбелязваш в тетрадката, колкото да си приспиваш съвестта, че си добър човек, правещ добрини.
цитирай
29. victoriavselena - до 28-ми
20.03.2009 21:04
Благодаря, че си тук и че си коментирал.
Ще ти отговоря подробно. Ти пишеш:
Ще ме прощавате за малко по-скептичното ми мнение по въпроса, но намирам за доста пошло да си бройкаме добрите дела в ежедневието.
-Въпрос на гледна точка естествено, но броенето е за стимулиране на хората, за да започнат да се заглеждат в делата си, за това, което ги движи в ежедневието им, за принципите, интересите, за ценостите им.
Не мога да намеря точната дума, но някак много извратено ми се струва всичко това. По американски простовато и изпразнено от съдържание,
-Аз не познавам толкова много американци за да мога да реша дали е "по американски", а и аз не обичам обобщенията – американци различни. Не бих отрекла нещо само защото е американско, българско и по друг национален признак.
- А ако нещо просто за изпълнение, не бих казала, че е и лишено от съдържание. Да се стремиш да правиш добро дело е нещо според мен пълно със съдържание.
може би действащо някъде в техния материален свят, където всичко се свежда до лъскавата обвивка, и сигурно затова направено по толкова елементарен материален начин.
- Аз лично не виждам как вършенето на добро дело, което понякога е и добра дума има връзка с "лъскавата обвивка и материален свят"?
И тези три безкрайно разтегливи критерия въобще не са достатъчни, за да квалифицират едно дело като добро.
- Да, прав си тези критерий са основата и всеки един трябва да действа според неговата лична морална ценностна система.
Може да е добро за извършителя, но да е лошо за получателя. Как му се викаше - мечешка услуга? А и кой писател беше възкликнал "Боже, опази ме от добрите, от лошите сам се пазя"...
- Ако в моята морална ценностна система съществува да правя добро, което да е в моя изгода и за сметка на другия, тогава се получава така, както ти описваш. Ако аз правя добро, което е в мой интерес, тогава може би другия да страда. Но аз обичам да парвя добри дела според друга българска поговорка – "И вълкът сит и агнето цяло или как беше ... и вълкът цял и агнето сито ;)"
Благодаря, нямам нужда от добри дела, направени за статистиката в нечия тетрадка.
- Прав си, когато правиш добри дела само за да ги записваш и да се отчиташ (може би чакаш някакво заплащане, обещетение, награда или др.), тогава доброто дело се обезмисля. Но това не е според третия признак – да е насочено към другите. Ако го правиш само за сатистика, то е насочено към теб и твоето его, тогава....
Аз пък имам едно друго правило: Живей в хармония с природата/околния свят и себе си. Тогава добрите дела си се трупат неусетно и никак нямаш потребността да ги отбелязваш в тетрадката, колкото да си приспиваш съвестта, че си добър човек, правещ добрини.
- Много си прав – да постигна живот в хармония е един от висшите ми стремежи.Това е чудесно и е различно от правилото от рода "Живей и остави другите да живеят". И това, за което аз призовавам е малко да излезем от собствените си черупки и да се огледаме наоколо. Възможности за добри дела има в изобилие. Можем без никакво усилие да ги използваме.Наистина е просто.
Заповядай пак. Беше ми интересно.


цитирай
30. анонимен - в един ден има 24 часа, предостатъчно за три добри дела
25.03.2009 21:03
А какво се прави с останалите недобри дела в тези 24 часа?
Каквото си писала по-горе е наивно и купено от някъде.
цитирай
31. victoriavselena - до ном 30
25.03.2009 23:41
за купено не е купено, защото му подариха идеята безплатно. Че е наивно, не знам. Аз вярвам в доброто. Може да се нарече и наивна.
А какво да правиш през 24-часовото денонощие мога да те тернирам за отношение с времето, за планиране, за мечти, стремежи, достижения.
Аз мога да ти кажа аз какво правя през 24-те си часа - спя, храня се, работя, лична хигиена, домакинстване, семейство,приятели, книги, интернет, блог, телевизия и т.н.И честон казано не ми остава време за "не добри дела". А на тебе?
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: victoriavselena
Категория: Забавление
Прочетен: 2556089
Постинги: 853
Коментари: 4645
Гласове: 10697